MISTERIJE

Stonehenge inspiriran zvukovnom iluzijom

Prevela i uredila: Barbara Arbanas-Kovačević

LiveScience

Teorije o svrsi Stonehengea variraju od sekularnog kalendara do mjesta duhovnog obožavanja. Sada arheolozi predlažu da je spomenik Stonehenge u južnoj Engleskoj možda bio pokušaj imitiranja iluzije temeljene na zvuku.

„Ako bi dva frulaša svirala u polju, promatrači koji hodaju oko glazbenika bi čuli čudan učinak,“ rekao je Steven Waller, doktorirani istraživač s Rock Art Acoustics USA, koji se specijalizirao za zvukovne karakteristike drevnih mjesta, ili arheoakustiku. Na određenim točkama, zvučni valovi koje proizvodi svaki od glazbenika bi se poništili stvarajući tako mjesta gdje je zvuk poremećen.

O ovom uzorku tihih mjesta koja su možda služila kao inspiracija za Stonehenge, Waller je pričao publici u četvrtak u Vancouveru, Britanska Kolumbija, na godišnjem sastanku Američke udruge za napredak u znanosti.

Teorija je vrlo spekulativna, ali suvremeni pokusi otkrivaju da smještaj Stonehengeovih ruševina i ostalih kamenih krugova imitiraju iluziju frulaša uz pomoć kamenja umjesto natjecateljskih zvučnih valova koji blokiraju zvuk proizveden u sredini kruga.

Kao podršku teoriji, Waller je ukazao na mitove koji Stonehenge povezuju s glazbom, kao što je na primjer tradicionalni nadimak za kamene krugove u Velikoj Britaniji: „frulaševo kamenje“. Jedna legenda drži da je Stonehenge napravljen kada su dva čarobna frulaša doveli djevice da plešu u polju i onda ih pretvorili u kamenje.

Stonehenge, pogled iz zraka; fotografija: National Geographic

Waller je eksperimentirao sa sudionicima koji su imali povez na očima i koji su ušetali u polje dok su dva frulaša svirala. Tražio je od dobrovoljaca da mu kažu kada misle da postoji barijera između njih i zvuka. Nisu postojale barijere u polju, ali su „mrtve točke“ koje je stvorila inteferencija zvučnih valova dobrovoljcima svakako pružile utisak kao da postoje.

„Crtali su strukture, nadsvođene prolaze i otvore koji su vrlo slični Stonehengeu,“ rekao je Waller.

Waller vjeruje da su ljudi koji su pred više od 5000 godina sagradili Stonehenge možda čuli tu iluziju poništavanja zvukova za vrijeme ceremonija s glazbenicima i smatrali ju mističnom, potičući stvaranje kamenog kruga.

Iako teorija vjerojatno neće riješiti misteriju Stonehengea, Waller je rekao da se nada da će naglasiti važnost uzimanja u obzir zvuka u arheologiji. Mjesta kamenih umjetnosti su česta u područjima gdje je akustičnost spilja posebno propusna za jeku, rekao je, što ukazuje da su drevni ljudi pronašli smisao u zvuku.

„Nitko nije obraćao pažnju na zvuk,“ rekao je Waller. „Mi smo uništavali zvuk. U nekim spiljama u Francuskoj su proširivani tuneli kako bi se izgradile tračnice koje odvode turiste natrag – samim time uništavala se akustika koja je mogla biti prvobitna i jedina motivacija.“

Komentar Matrix Worlda:

Interesantno je da ovo nije prvi slučaj u kojemu se otkrivaju nevjerojatne akustične odlike prastarih spomenika, mi smo već pisali o sličnim stvarima u prastarom kompleksu iz Perua. Očigledno je da su antički narodi imali sasvim moderna znanja i tehnike koje većina zvanične znanosti uporno odbija prihvatiti jer znanstvenici smatraju da se društvo linearno razvija od tehnološki jednostavnog i zaostalog do današnjeg naprednog i složenog.

Autorska prava© Matrix World 2011. do danas. Sva prava pridržana. Strogo je zabranjeno kopiranje, raspačavanje, ponovno objavljivanje ili izmjena bilo kakvog materijala koji se nalazi na blogu Matrix World bez prethodnog pisanog odobrenja dobivenog od uredništva Matrix World.