KNJIŠKI MOLJAC

Najveća tajna – želja za promjenom

Autor: Ljubica Šaran

Lektor: Anamarija Vukojević

Koliko ste se puta sebi obećali da se morate mijenjati ili da nešto u svom životu morate promijeniti kako bi bolje živjeli, više znali, kako biste bili zdraviji ili uspješniji. No, što zapravo navodi ljudsko biće da poželi steći novo znanje i da se mijenja?

Na ovo pitanje postoje različiti odgovori unutar filozofije, religije, pozitivne psihologije, mistike, neurologije i drugih grana ljudskog saznanja, no zapravo ni jedan odgovor nije u potpunosti adekvatan niti dostatan. Urednici Matrix Worlda smatraju da su najbolje odgovore na ova i slična pitanja otkrila dva nepravedno zaboravljena istraživača i metafizičara, G. I. Gurdjieff i P. D. Ouspensky.

Kako biste mogli pratiti ostatak teksta molimo vas da pročitate prošla izdanja serije „Najveća tajna.“

Vrste utjecaja na ljudsko biće i njegova saznanja

Ouspensky je smatrao da je ljudsko biće, kroz život, okruženo s dvije vrste utjecaja.

Prvu grupu čine utjecaji i privlačenja koje je stvorio sam život:

Zanimanje za vlastito zdravlje

Sigurnost

Blagostanje

Zabava

Taština

Ponos

Slava i tako dalje.

Druga grupa se sastoji od utjecaja pokrenutim idejama koje nije stvorio sam život, već inicijalno dolaze iz neke vrste škola. Ovi utjecaji do ljudskog bića ne dolaze direktno, već se filtriraju kroz različite umove te do ljudskog bića dolaze kroz:

Religiju

Filozofiju

Znanost

Politiku

Umjetnost i tako dalje.

Utjecaji iz druge grupe se često miješaju s utjecajima iz prve grupe stvarajući jedinstvenu mješavinu u svakom ljudskom biću, ta mješavina postaje još izraženija i osebujnija ako se sjetimo kako različite razine svijesti stvaraju različite kategorije ljudi, i koliko je religija ili filozofija čovjeka broj 1 drugačija od ljudskog bića koje je u grupi 4. O tome više saznajte ovdje i ovdje.

Druga grupa utjecaja je iznimno podložna korupciji i stalnom mijenjaju no čovjek koji potpada pod ovakve utjecaje ima osjećaj kako dobiva iskonsko znanje te kako je saznao nešto iskonsko.

Opuspensky je mnoge probleme na planeti objasnio jednostavnim priznanjem kako većina ljudi ne uviđa različito podrijetlo druge grupe utjecaja, te da ih najčešće objašnjavaju kao da imaju isto podrijetlo kao i prva grupa utjecaja.

Imate li pitanja bez odgovora? To je sasvim normalno. Najopasnije je ako nemamo želje za saznanjem i ako nas potraga za odgovorima ne interesira.

Iako ljudi ne poznaju ove dvije grupe utjecaja oni na svako ljudsko biće djeluju na ovaj ili onaj način i svatko (u zavisnosti od kategorije i razine razvoja svijesti) na njih reagira drugačije. Ljudsko se biće manje-više može poistovjetiti s utjecajima prve grupe i ne mora biti svjesno utjecaja druge grupe, ili će pak ljudsko biće djelovati isključivo pod utjecajem druge grupe što će na indirektan način stvoriti jedan od utjecaja iz prve grupe, no ponavljamo u svakom ljudskom biću postojat će jedinstvena smjesa utjecaja i naših reakcija na iste.

Životne utjecaje iz prve grupe nazvat ćemo grupom „A“ dok ćemo izvedene utjecaje iz druge grupe nazvati grupom „B.“

Utjecaji grupe A

Ukoliko je netko potpuno u vlasti utjecaja A, ili nekog određenog utjecaja iz grupe A, sa sasvim neznatnim dijelom utjecaja iz grupe B, takvoj osobi se ništa ne događa u životu, i mogućnosti za napredak ovakve osobe se sa svakom godinom života drastično smanjuju, tako da ponekad čak i u mladosti, mogućnosti eventualne evolucije svijesti u potpunosti nestanu.

Ovo je po Gurdjieffu i Ouspenskyom najtragičnija vrsta izbora utjecaja jer takvo ljudsko biće umire dok je još uvijek fizički živo, Gurdjieff je to uspoređivao sa zrnom koje nikada neće proklijati. Neki moderni metafizičari su ovaj način degradacije ljudske svijesti nazvali „soul smashing“ ili „uništavanje duše,“ a nama je ovo jednostavno objašnjenje sasvim razuman odgovor na pitanje zašto neke ljude nimalo ne privlači ideja napretka svijesti i samosvijesti.

Mješavina grupe A i B

S druge strane, ako ljudsko biće nije u potpunosti u vlasti utjecaja grupe A, i ako ga utjecaji iz grupe B privlače i navode da osjeća i misli, rezultati takvih dojmova se skupljaju u ljudskom biću i privlačit će još dojmova takve vrste, sve dok ne budu imali značajno mjesto u životu takvog ljudskog bića

Ako rezultati utjecaja iz grupe B postanu dovoljno jaki, no ako čovjek ostane dovoljno sabran da ti isti osjećaji ne stvore nove i jake utjecaje iz grupe A, tada oni oblikuju magnetski centar.

Magnetski centri

Važno je objasniti kako magnetski centri metafizičke škole zasnovane na učenju Gurdjieffa i Ouspenskyog ne odgovaraju pojmovima koje smo objasnili kao „intelektualni“ ili „motorički“ centar, to jest centri koju su u biti „magnetski centri“ se nalaze u osobnosti – što je ništa više nego grupa interesa u nečijem umu, koji kada postanu dovoljni jaki i izraženi postanu neka vrsta kontrolnog čimbenika.

Magnetski centar usmjerava nečije interese u određenom smjeru i pomaže da se taj interes održi, zbog toga je naš metafizički dvojac ove centre nazvao magnetskima to jest centrima privlačnosti naših interesa, naravno „magnetsko“ u našim centrima nema nikakvu sličnost sa stvarnim magnetizmom metala.

Po Ouspenskom sam magnetski centar ne može mnogo toga učiniti, točnije njegova uloga je pasivna ali značajna. I Gurdjieff i Ouspensky su smatrali da centar ne može zamijeniti školu, ali su u isto vrijeme bili više nego sigurni da magnetski centar pomaže u traženju škole, mi bismo bili slobodni i rekli, da pomaže u traženju znanja.

Iako se ovakvi centri različito zovu u različitim tradicionalnim školama, te iste škole će prešutno zahtijevati posjedovanje centra u potencijalnom učeniku, u slučaju da učenik ne posjeduje magnetski centar, učenje bi se odvijalo protiv njegove volje, a kršenje slobodne volje je jedan od najvećih problema ljudskog društva i jedna je od najvećih prepreka u eventualnoj psihološkoj evoluciji Homo sapiensa.

Naravno postoje i druge mogućnosti, ako u nekoj osobi postoji više magnetskih centara, to jest ako neko ljudsko biće zanima više, naočigled, nespojivih stvari takav učenik će postati kritičan prema školi prije nego li uopće uspije počne nešto saznavati, također će vrlo brzo izgubiti volju za školom.

Obraćate li pažnju na unutrašnji univerzum? U koju grupu vi spadate, A, B ili C?

Osoba koja ima slabo razvijen centar u školu će ući s nedostatkom volje i želje za učenjem i vrlo će brzo iz nje izaći jer će shvatiti da ne želi učiti niti saznavati nove stvari, obično ovakve osobe izgledaju letargično na prvi pogled, ili se povlače na prvi znak poteškoća i izazova u školi.

Pravi magnetski centar pomaže čovjeku da nađe školu koja mu najviše odgovara, zapamtite svi se mi možemo roditi kao vrsta čovjeka broj 1, 2 ili 3 i kod svakoga od nas će biti razvijen različiti upravljački centar (motorički, emocionalni ili intelektualni) no zahvaljujući utjecajima grupe A i B mi možemo stvoriti magnetske centre koji će nas privlačiti baš određenoj vrsti znanja.

Pravi magnetski centar pomaže i u usvajanju znanja, i takva vrsta učenja se razlikuje od one koju stvaraju utjecaji grupe A i B, ovu vrstu možemo nazvati grupa „C“.

Utjecaj C

Utjecaji grupe C se mogu prenijeti samo usmenim putem, direktnim poučavanjem, objašnjenjima i primjerima točnije interaktivnim učenjem koje je različito i jedinstveno za svaku osobu. Ako ste se ikada pitali zašto mistične škole izabiru najčešće ovakav način rada ili ako se pitate zašto su druidi svoje učenike isključivo usmeno podučavali (kao i šamani i šamanke), onda je odgovor koji nam je dao Ouspensky sasvim dostatan.

Kada netko dođe u doticaj s utjecajem C i ako ga je u stanju usvojiti, za njega se kaže da u određenoj točci, to jest s magnetskim centrom, da se oslobađa zakona slučajnosti. Tog trenutka je magnetski centar ispunio svoj zadatak. Doveo je ljudsko biće do škole ili mu je pomogao u njegovim prvim „školskim koracima.“ Od tada pa nadalje, ljudsko biće zamjenjuje magnetski centar s idejama i učenjima škole te počinju polako prodirati i mijenjati različite dijelove ljudske osobnosti, a s vremenom i bit ljudskog bića.

Molimo vas da uzmete u obzir kako su se tri tradicionalna puta razvoja svijesti i samosvijesti pokazala pogrešna te da svatko biće ima svoj osobeni četvrti put psihološke evolucije. O četvrtom putu smo više pisali ovdje i ovdje.

Škole

O školama, o njihovoj organizaciji i njihovim aktivnostima možemo puno saznati na sasvim uobičajen način; čitanjem i proučavanjem određenih povijesnih razdoblja u kojemu su određene škole bile uočljive i pristupačnije. Ouspensky tvrdi kako se određene stvari mogu naučiti samo u školama, i mi se s tim u potpunosti slažemo no s obzirom da su ljudska bića i društvo OPS (okrenuti prema sebi – služenje sebe i svojih vlastitih interesa) karaktera ili negativnog karaktera koji ima tendenciju isisavanja energije i korumpiranja znanja, s pravom se pitamo može li škola biti OPD (okrenuta prema drugima – služenje i pomaganje drugima) pozitivnog karaktera, s tendencijom davanja, a ne uzimanja, s obzirom da ne postoji potpuno OPD biće na ovoj planeti.

Bojimo se da našim čitateljima ne možemo preporučiti ni  jednu „školu“ pa čak niti da na to imamo pravo jer bi možda utjecali na njihov način razmišljanja ili bi zadrli u njihovu slobodnu volju. No možda bi ovaj zadnji pasus pomogao upravo u prepoznavanju eventualne prave „škole,“ mi bismo svakako pobjegli od škola koje nam tvrde da nam mogu dati odgovore na sva pitanja, a najviše bi bili oprezni prema onim školama koje otvoreno tvrde da su jedina prava i istinska škola.

Želite li saznati više o psihologiji moguće ljudske evolucije preporučamo vam sljedeće knjige:

Psihologija moguće evolucije čovječanstva

ČETVRTI PUT – Škola duhovnog preobražaja

Tertium Organum

Autorska prava© Matrix World 2011. do danas. Sva prava pridržana. Strogo je zabranjeno kopiranje, raspačavanje, ponovno objavljivanje ili izmjena bilo kakvog materijala koji se nalazi na blogu Matrix World bez prethodnog pisanog odobrenja dobivenog od uredništva Matrix World.