PRIZMA DRUŠTVA

Slijetanje na Mjesec je lažirano? Najnovija grafička kartica “baca svjetlo” na najpoznatiju teoriju zavjere

Autor: Ljubica Šaran

Netom nakon slijetanja Apolla 11 na Mjesec pojavile su se priče kako je takvo što nemoguće, s vremenom su priče prerasle u pravu pravcatu teoriju zavjere, a dodamo li k tome “ljubitelje” Zemlje u obliku palačinke i njihovom opetovanom zaluđivanju ljudi, dobili smo pravi mali internetski rat između pobornika različitih “scenarija”. Prije nekog vremena dokaz o stvarnosti misije Apollo je došao iz sasvim neobičnog izvora. 

Najnoviji NVIDI-jin GPU ima performanse o kojima, mi obični ljudi, samo možemo sanjati. Po prvi put jedna grafička kartica je koristila u razrješenju jedne od najvećih misterija današnjice.

Najnoviji NVIDI-jin GPU ima performanse o kojima, mi obični ljudi, samo možemo sanjati. Po prvi put jedna grafička kartica je koristila u razrješenju jedne od najvećih misterija današnjice.

NVIDIA Maxwell je trenutačno najnaprednija grafička arhitektura, s tom tehnologijom se pogone najjače grafičke kartice (GPU), poput GTX 980. Uz posebne računalne algoritme koji se skupno nazivaju Voxel Global Illumination (VXGI), Maxwell GPU može izračunati raznorazne varijable koje nastaju pri refleksiji svjetlosti iz više izvora i pri nepravilnom odbijanju i lomu svjetlosti koji nastaje u posebnim uvjetima.

Sigurno se pitate kakve veze ima proizvođač grafičkih kartica i slijetanje na Mjesec?

Odgovor bi vas mogao začuditi, no jedan od glavnih aduta protivnika slijetanja na Mjesec je čuvena fotografija Buzza Aldrina kojeg je Neil Armstrong snimio za vrijeme silaska ljestvama iz lunarnog modula. Naime, teoretičari zavjere su uvjereni kako je nemoguće da na Mjesecu, kojem je Sunce jedini izvor svjetlosti, Aldrin bude osvijetljen i vidljiv iako se nalazi u dubokoj sjeni koju baca sam lunarni modul. Najrazvikaniji teoretičari zavjere također tvrde kako je očigledno da je slijetanje na Mjesec lažnjak jer se ne vide zvijezde na mjesečevom nebu, te da su sjene nepravilne i pod različitim kutovima iako ih jedino obasjava Sunce.

Tijekom rada stručnjaci iz NVIDIA-e su pazili na nvjerojatne detalje, poput nagiba i vrtnje Mjeseca i drugih neobičnih detalja koje teoretičari zavjera nisu imali u vidu.

Tijekom rada stručnjaci iz NVIDIA-e su pazili na nevjerojatne detalje, poput nagiba i vrtnje Mjeseca i drugih neobičnih detalja koje teoretičari zavjera nisu imali u vidu.

Maxwellovi stručnaci su uz pomoć najnaprednije gejmerske tehnologije Unreal Engine 4izradili identičnu 3D simulaciju scene slijetanja Apolla 11 na Mjesec kako bi je mogli u potpunosti ispitati. Oni su veliku pažnju posvetili simuliranju različitih materijala, od teflonsko bijele površine astronautskih odijela, zlatne termo zaštite lunarnog modula, do raznoraznih materijala Mjeseca, ponajviše superfine mjesečeve prašine. Nakon 3D modeliranja svih segmenata poznate scene, grafičari su krenuli s izradom osvjetljenja kako bi dobili odgovarajuću simulaciju.

Programerski stručnjaci iz NVIDIA-e su shvatili kako svjetlost nije ono što se čini nama laicima, naime veliki dio ljudi smatra da se svjetlost širi zrakama te da se ista od prepreka reflektira pod jednim određenim kutom. No takva jednostavna predodžba svjetlosti nije posve točna, naime svjetlost ima valno čestična svojstva, ona se rasipa i širi u svim smjerovima, te se reflektira i lomi od različitih objekata na poprilično kompleksne načine. NVIDIA-ini stručnjaci su posebno izračunavali reflektivnu vrijednost svih objekata na spornoj sceni, najveće iznenađenje su otkrili nakon ustanovljavanja kako je zaštitno odijelo Neila Armstronga imao ulogu pravog pravcatog reflektora, dok je mjesečev pijesak stvarao dodatno pozadinsko osvjetljenje Aldrina u sjeni modula.

Nakon što su u simulaciju ubacili sve parametre dobili su potpuno identični izgled sjene, drugim riječima uporni teoretičari zavjere su, ovaj put, bili u krivu, oni jednostavno nisu mogli shvatiti kako izgleda dan na Mjesecu i koliko je mjesečeva svjetlost drugačija od one na našoj planeti.

Krajnji rezultat je u najmanju ruku nevjerojatan, možete li prepoznati koja se "slika" originalna?

Krajnji rezultat je u najmanju ruku nevjerojatan, možete li prepoznati koja je “slika” originalna?

I na koncu još jedna mala informacija, razlog zbog kojeg se zvijezde ne mogu vidjeti na snimkama Apollo misija je sljedeći, iako je nebo crno, mi vidimo fotografije snimane za dana, naše nebo je plavo zbog svjetlosti koja prolazi kroz atmosferu, i kod nas ne vide zvijezde tijekom dana, mjesečevo nebo je crno, jer Mjesec nema atmosfere, no zvijezde se svejedno ne vide zbog prejake sunčeve svjetlosti. I ovdje su NVIDIA-ini stručnjaci pokazali svoje umijeće, naime nakon što su pojačali pozadinsko svijetlo na fotografijama Apolla, zvijezde su postale vidljive, baš kao i za noći.

Mark Daly, stariji direktor razvojnog odjela NVIDIA-je u intervjuu za Engadget izjavio sljedeće:

Ovaj događaj za mene ima poseban značaja jer sam dobar dio slijetanja Apolla gledao uživo kao dijete. U misiji Apollo 1 je poginulo troje ljudi, a brojni drugi su riskirali svoje živote kako bi ostvarili taj pothvat. Uvredljivo mi je kad ljudi kažu da se to nije dogodilo. S našim radom smo pokazali da se cijeli događaj zaista i zbio te da su ti ljudi također riskirali svoje živote. Oni su išli na Mjesec i na njega su se spustili.

Želite li više saznati o ovome zanimljivom projektu, pogledajte snimku koja se detaljno bavi ispitivanjem i 3D simulacijom spomenute Apollo misije.

Autorska prava© Matrix World 2011. do danas. Sva prava pridržana. Strogo je zabranjeno kopiranje, raspačavanje, ponovno objavljivanje ili izmjena bilo kakvog materijala koji se nalazi na blogu Matrix World bez prethodnog pisanog odobrenja dobivenog od uredništva Matrix World. 

Izvori:

How Our Maxwell GPUs Debunked the Apollo 11 Conspiracy Theory [Updated with Video]

NVIDIA GPU GTX 980

Moon landings faked? New graphics chip sheds light on a 47-year-old conspiracy theory (VIDEO)